Prowadzenie działalności gospodarczej obejmującej transport busami wiąże się z koniecznością posiadania nie tylko odpowiedniego sprzętu i pracowników, ale również różnych stosownych licencji i pozwoleń.
Ważną rolę odgrywa Certyfikat Kompetencji Zawodowych (CKZ), czyli dokument potwierdzający kwalifikacje i umiejętności kierowców zawodowych i przedsiębiorców, którzy przewożą towary lub osoby w ramach działalności gospodarczej.
Co warto wiedzieć na temat CKZ?
Aby uzyskać CKZ, kierowca musi spełnić określone wymagania, takie jak posiadanie odpowiedniego prawa jazdy i co najmniej dwuletniego stażu pracy jako kierowca. Następnie musi przejść egzamin teoretyczny oraz praktyczny, który sprawdza jego wiedzę i umiejętności w zakresie bezpiecznej jazdy, przepisów ruchu drogowego oraz zasad transportu drogowego. Obowiązek posiadania takiego dokumentu dotyczy kierowcy albo pracownika zarządzającego firmą transportową. Bez niego prowadzenie działalności transportowej z wykorzystaniem busów będzie po prostu niemożliwe.
Kierowcy busów (czyli kierowcy zajmujący się przewozem osób albo towarów) lub przedsiębiorcy zarządzający taką działalnością również muszą posiadać CKZ, jeśli przewożą pasażerów w ramach działalności gospodarczej. Bez posiadania CKZ kierowca nie może wykonywać takiej pracy. CKZ jest ważny przez 5 lat i można go odnowić po przejściu specjalnego szkolenia. W Polsce certyfikaty CKZ są wydawane przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD). Można więc zauważyć, że uzyskanie takiego certyfikatu wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu warunków i może być czasochłonne.
Alternatywą jest użyczenie dokumentu, jakim jest certyfikat kompetencji zawodowych. Jest to możliwe dzięki usługom zewnętrznych firm i poradom ich fachowców, którzy już posiadają takie certyfikaty. Tacy pracownicy będą spełniać role nadzorcze w danej firmie. Dzięki temu cały proces będzie zgodny z obowiązującym prawem, a samo uzyskanie certyfikatu w ten sposób jest o wiele łatwiejsze, jak również mniej czasochłonne.